poszukujemy terapeuty zajęciowegoOGŁOSZENIE
Senior+Kilka fotek z codziennego życia seniora.
ZaproszenieZAPROSZENIE Dzienny Dom "Senior +"Ośrodek Pomocy Społecznej w Strzyżewicach informuje, że w wyniku starań wielu osób i pracowników OPS jesteśmy na mecie pełnej realizacji projektu Dzienny Dom "Senior+" w Piotrowicach. Jeszcze w grudniu 2018 roku pracownicy socjalni diagnozują środowiska na swoich rejonach w celu aktywizowania i zachęcania do uczestnictwa w zajęciach w DDS+ od nowego roku. W najbliższym czasie ale już w styczniu 2019r. przygotujemy zaproszenia dla mieszkańców do uczestnictwa w zajęciach DDS+, które zostaną ogłoszone przez proboszczów parafii znajdujących się na terenie gminy a także podczas styczniowej sesji Rady Gminy zaproszenia otrzymają Radni Gminy i Sołtysi poszczególnych sołectw. Poszukujemy pracownikaOŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W STRZYŻEWICACH ZATRUDNI PRACOWNIKA NA STANOWISKU KOORDYNATOR/OPIEKUN do Dziennego Domu „Senior +” w Piotrowicach. INFORMACJA O PROPOZYCJACH PROJEKTÓWSZANOWNI PAŃSTWO!!!!! JAK OD WIELU LAT OBSERWUJECIE OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W STRZYŻEWICACH REALIZUJE NIEPRZERWANIE PROJEKTY Z UDZIAŁEM ŚRODKÓW UNIJNYCH. DO ROKU 2014 BEZPOŚREDNIO JAKO LIDER PROJEKTU , NATOMIAST OD 3 LAT REALIZUJEMY PROJEKTY W PARTNERSTWIE Z FUNDACJAMI I INNYMI OŚCIENNYMI GMINAMI Z POWIATU LUBELSKIEGO. W ZWIĄZKU Z TYM, ŻE ZAŁOŻYLIŚMY PRZYSTĄPIENIE DO KOLEJNYCH PRZYNAJMNIEJ 3 PROJEKTÓW W KOLEJNYCH 4 LATACH. PROSIMY ZATEM WSZYSTKICH CHĘTNYCH DO ZMIANY SWOJEGO WYKSZTAŁCENIA, UPRAWNIEŃ LUB CHCĄCYCH ZDOBYĆ NOWE KWALIFIKACJE DO BYCIA W KONTAKCIE Z PRACOWNIKAMI SOCJALNYMI, KTÓRZY W ZALEŻNOŚCI OD RODZAJU PROJEKTU BĘDĄ REKRUTOWAĆ OSOBY W RÓŻNYM WIEKU I DLA PRZYKŁADU PODAM , ŻE W NAJBLIŻSZYM CZASIE TJ. OD WRZEŚNIA 2018 BĘDZIEMY OFEROWALI SZKOLENIA DLA OSÓB 30+. PROJEKTY TE BĘDĄ KOŃCZYŁY SIĘ ZAWSZE STAŻAMI DOBRZE PŁATNYMI.OFERUJEMY FACHOWĄ POMOC PRZY EWENTUALNYM WYBORZE KURSÓW CZY SZKOLEŃ.KIEROWNIK OPS. DOBRY START Program rządowy Dobry Start 300 zł dla każdego uczącego się dziecka BARDZO WAŻNE
1. Niezwłocznego powiadomienia organu właściwego prowadzącego postępowanie (Ośrodek Pomocy Społecznej pokój nr.6) w przypadku zmian mających wpływ na prawo do świadczenia wychowawczego, w szczególności zaistnienia okoliczności dotyczących uzyskania dochodu poprzez zatrudnienie lub jego utraty. Niepoinformowanie Ośrodka Pomocy Społecznej o wyżej wymienionych zmianach, może skutkować powstaniem nienależnie pobranego świadczenia wychowawczego i konieczności jego zwrotu, a nawet zgłoszeniem sprawy do organów ścigania. Wszystkie powyższe informacje znajdują się w każdej wydanej decyzji przyznającej i wniosku. OPIS ZMIAN W ŚWIADCZENIACH
WAŻNE INFORMACJE O ZMIANACH -DLA WSZYSTKICH UBIEGAJĄCYCH SIĘ O ŚWIADCZENIA!!!!!!!!!!!!!!!
Komunikat ws. zmian w świadczeniach dla rodzin – okres zasiłkowy 2017/2018 Najistotniejsze zmiany w ustawach: o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, o świadczeniach rodzinnych oraz o pomocy osobom uprawnionym do alimentów - wprowadzone przez uchwaloną przez Sejm RP w dniu 7 lipca 2017 r. ustawę o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin 1. Konieczność ustalenia alimentów na dziecko od drugiego z rodziców w przypadku ubiegania się o świadczenie wychowawcze przez osobę samotnie wychowującą dziecko Ważne: Zgodnie z dodanym art. 8 ust. 2 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, świadczenie wychowawcze na dane dziecko nie przysługuje, jeżeli osobie samotnie wychowującej dziecko (pojęcie to zdefiniowane jest w art. 2 pkt 13 ww. ustawy) nie zostało ustalone, na rzecz tego dziecka od jego rodzica, świadczenie alimentacyjne na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, chyba że: 1) drugie z rodziców dziecka nie żyje; 2) ojciec dziecka jest nieznany; 3) powództwo o ustalenie świadczenia alimentacyjnego od drugiego z rodziców zostało oddalone; 4) sąd zobowiązał jedno z rodziców do ponoszenia całkowitych kosztów utrzymania dziecka i nie zobowiązał drugiego z rodziców do świadczenia alimentacyjnego na rzecz tego dziecka; 5) dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach.
Zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, w przypadku gdy osoba samotnie wychowująca dziecko, której prawo do świadczenia wychowawczego w stosunku do danego dziecka uzależnione jest od ustalenia na rzecz tego dziecka od jego rodzica świadczenia alimentacyjnego na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, złoży wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego i nie dołączy do wniosku tego tytułu wykonawczego, podmiot realizujący świadczenie wychowawcze przyjmuje wniosek i, w zakresie ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego w stosunku do tego dziecka, wyznacza termin 3 miesięcy na dostarczenie tytułu wykonawczego. W przypadku dostarczenia tytułu wykonawczego lub innych dokumentów poświadczających okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1–5 ww. ustawy, w wyznaczonym terminie, świadczenie wychowawcze przysługuje od miesiąca złożenia wniosku, jeżeli spełnione są pozostałe warunki uprawniające do świadczenia. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia. W przypadku, gdy osoba samotnie wychowująca dziecko nie dostarczy, w ww. terminie, tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, potwierdzającego ustalenie na rzecz dziecka od jego rodzica świadczenia alimentacyjnego, ponieważ sąd wydał postanowienie w przedmiocie odmowy udzielenia zabezpieczenia w sprawie o alimenty, bieg terminu, o którym mowa w art. 19 ust. 4 ww. ustawy, ulega zawieszeniu do dnia dostarczenia tytułu wykonawczego lub innych dokumentów poświadczających okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1–5 ustawy.
W ww. sytuacji, świadczenie wychowawcze przysługuje: 1) od miesiąca złożenia wniosku, nie wcześniej niż od miesiąca, od którego rodzic został zobowiązany do zapłaty alimentów, jeżeli spełnione są pozostałe warunki uprawniające do świadczenia – w przypadku dostarczenia tytułu wykonawczego, 2) od miesiąca złożenia wniosku, jeżeli spełnione są pozostałe warunki uprawniające do świadczenia – w przypadku dostarczenia dokumentów poświadczających okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1–5.
Analogiczne regulacje dotyczyć będą ustalania prawa do zasiłku rodzinnego i jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka . Powyższe regulacje będą miały zastosowanie po raz pierwszy przy ustalaniu prawa do świadczenia wychowawczego na okres rozpoczynający się 1 października 2017 r., prawa do zasiłku rodzinnego na okres rozpoczynający się 1 listopada 2017 r. oraz prawa do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka od 1 listopada 2017 r. 2. Nowe regulacje dotyczące stosowania przepisów o utracie i uzyskaniu dochodu Ważne: Od 1 sierpnia 2017 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące ustalania dochodu rodziny, które będą miały zastosowanie do przyznawania świadczeń wychowawczych na pierwsze dziecko oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego na nowy okres rozpoczynający się 1 października 2017 r., a także uzależnionych od dochodu świadczeń rodzinnych, tj. zasiłku rodzinnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego na nowy okres zasiłkowy rozpoczynający się 1 listopada 2017 r. (nowe, opisane regulacje w tym zakresie, nie mają zastosowania do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka). Nowe regulacje wyłączają stosowanie przepisów dotyczących utraty i uzyskania dochodu w sytuacji, gdy wnioskodawca lub członek jego rodziny utraci dochód z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej oraz dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej i w okresie 3 miesięcy od daty utraty dochodu ponownie uzyska dochód u tego samego pracodawcy, zleceniodawcy lub zamawiającego dzieło lub ponownie rozpocznie pozarolniczą działalność gospodarczą. Nowe, opisane wyżej regulacje są zawarte w następujących przepisach ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (i analogicznych regulacjach ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów): Art. 7 ust. 3a:„Przepisów o utracie i uzyskaniu dochodu nie stosuje się do dochodu z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej i dochodu z tytułu wyrejestrowania lub rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli członek rodziny lub dziecko pozostające pod opieką opiekuna prawnego utracili dochód z tych tytułów i w okresie 3 miesięcy licząc od dnia utraty dochodu uzyskali dochód u tego samego pracodawcy lub zleceniodawcy lub zamawiającego dzieło lub ponownie rozpoczęli pozarolniczą działalność gospodarczą.” (przepis dotyczy wyłączenia stosowania utraty i uzyskania dochodu w niektórych przypadkach). Art. 18 ust. 5a:„W przypadku przyznania świadczenia wychowawczego po uwzględnieniu utraty dochodu z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, po upływie 3 miesięcy licząc od dnia utraty dochodu, ustalone prawo do świadczenia wychowawczego weryfikuje się z uwzględnieniem art. 7 ust. 3a. Przepisy art. 20 ust. 1 stosuje się.” (przepis dotyczy obowiązku weryfikacji świadczenia wychowawczego po upływie 3 miesięcy od dnia utraty dochodu). Art. 25 ust. 2 pkt 1a:„Za nienależnie pobrane świadczenie wychowawcze uważa się świadczenie wychowawcze wypłacone w związku z zastosowaniem przepisów o utracie i uzyskaniu dochodu -po ustaleniu, że wystąpiły okoliczności, o których mowa w art. 7 ust. 3a:” (przepis dotyczy uzupełnienia katalogu nienależnie pobranych świadczeń o sytuacje związane z zastosowaniem przepisów o utracie i uzyskaniu dochodu).” 3. Nowe zasady ustalania dochodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Ważne: Od 1 sierpnia 2017 r. ulega zmianie definicja dochodu w zawarta w art. 3 pkt 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, do której odsyła definicja dochodu zawarta w ustawie o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci i ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów - zgodnie z jej nowym brzmieniem, dochodem jest m.in. dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – dochód z tego tytułu nie będzie już w ustalany w oparciu o oświadczenie członka rodziny, lecz w oparciu o odpowiednie dane z zaświadczenia z urzędu skarbowego dołączanego do wniosku przez osobę ubiegającą się, które to dane będą podstawą do ustalenia dochodu z tego tytułu zgodnie z odpowiednim dochodem wskazanym w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw rodziny w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” – pierwsze obwieszczenie zostanie wydane w terminie do 1 sierpnia 2017 r. Ustalając dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w roku kalendarzowym poprzedzającym okres, na jaki ustalane jest prawo do świadczenia wychowawczego, przyjmuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia, przez ministra właściwego do spraw rodziny w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w terminie do dnia 1 sierpnia każdego roku. Ważne: Zgodnie z nowym brzmieniem art. 13 ust. 4 pkt 2 ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (i analogicznych regulacji ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów), do wniosku dołącza się odpowiednio zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego, dotyczące członków rodziny rozliczających się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zawierające informacje odpowiednio o: a) formie opłacanego podatku, b) wysokości przychodu, c) stawce podatku, d) wysokości opłaconego podatku -w roku kalendarzowym poprzedzającym okres, na jaki ustalane jest prawo do świadczenia wychowawczego. Ww. przepisy dotyczące ustalania dochodu z działalności opodatkowanej w formach ryczałtowych, będą miały zastosowanie po raz pierwszy przy ustalaniu prawa do świadczeń wychowawczych na pierwsze dziecko i świadczeń z funduszu alimentacyjnego na nowy okres rozpoczynający się 1 października 2017 r., oraz uzależnionych od dochodu świadczeń rodzinnych na nowy okres zasiłkowy rozpoczynający się 1 listopada 2017 r. Ważne: Ustalenie, czy członek rodziny w roku „bazowym” osiągał dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (karta podatkowa lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) i tym samym, czy dotyczy go ww. procedura ustalania dochodu, dokonywane będzie w oparciu o deklarację wnioskodawcy zawartą we wniosku o dane świadczenie (w przypadku wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego –w pkt 7.2 przykładowego wzoru wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego zamieszczonego na stronie internetowej MRPiPS). 4. Składanie oświadczeń wyłącznie przez wnioskodawcę Ważne: Od 1 sierpnia 2017 r., odpowiednie oświadczenia dotyczące dochodów nieopodatkowanych oraz wielkości gospodarstwa rolnego za poszczególnych członków swojej rodziny, składa, czyli wypełnia i podpisuje, osoba wnioskująca o świadczenie wychowawcze na pierwsze dziecko, świadczenia rodzinne oraz świadczenia z funduszu alimentacyjnego, a nie, jak dotychczas, członek rodziny, którego dotyczą dane zawarte w danym oświadczeniu. Dotyczy to także, składanych od dnia 1 sierpnia 2017 r. jeszcze na obecny okres zasiłkowy/świadczeniowy, w oparciu o dotychczasowy stan prawny obowiązujący do 31 lipca 2017 r., oświadczeń o deklarowanych dochodach osiąganych przez osoby podlegające przepisom o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. 5. Nowe formularze wniosków Ważne: Od 1 sierpnia 2017 r. wzory wniosków o świadczenie wychowawcze, świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz załączników do ww. wniosków, nie będą już określane w formie powszechnie obowiązujących wzorów zawartych w rozporządzeniach wykonawczych do odpowiednio ustaw: o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, o świadczeniach rodzinnych i o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. W nowych, procedowanych obecnie, rozporządzeniach wykonawczych do ww. ustaw, które zaczną obowiązywać od dnia 1 sierpnia 2017 r., zostanie określony – tak jak dotychczas – sposób i tryb postępowania oraz – co jest nowym rozwiązaniem - podstawowy zakres informacji, jakie mają zostać zawarte we wnioskach o ustalenie prawa do ww. świadczeń oraz załączników. Ważne: Powyższe dotyczy także wzorów wniosków i załączników składanych od dnia 1 sierpnia 2017 r. na obecny okres trwający do 30 września 2017 r. (w przypadku świadczenia wychowawczego oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego) oraz trwający do 31 października 2017 r. (w przypadku świadczeń rodzinnych). Ważne: Przykładowe, zalecane do wykorzystania przez organy właściwe realizujące świadczenia, wzory wniosków oraz załączników do tych wniosków (zarówno na obecny, jak i nowy okres), opracowane w oparciu o znany już i ostateczny stan prawny uregulowany ustawą z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin, zamieszczone są na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pod adresem: http://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/wzory-wnioskow-o-swiadczenia-dla-rodzin/
Informacja dotycząca składania wniosków na nowy okresUprzejmie informujemy, że wnioski o ustalenie prawa do świadczenia Dobry Start , świadczenia wychowawczego 500+, świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego na nowy okres świadczeniowy 2018/2019 są przyjmowane od 1.08.2018r, druki do pobrania w pokoju nr 6 będą po 15 lipca Przypominamy o możliwości składania wniosków elektronicznych. Odsyłamy również wszystkich zainteresowanych do strony Ministerstwa gdzie druki do pobrania są dostępne pod adresem: https://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/rodzina-500-plus/wzor-wniosku-o-swiadczenie-wychowawcze.
|
Podsumowanie 2016 rokuPODSUMOWANIE 2016 ROKU Zakończony rok 2016 skłania do refleksji i podsumowań działań w mijającym roku.Oprócz realizacji podstawowych zadań wynikających z ustawy w tym roku OPS podjął szereg dodatkowych działań mających na celu pomoc w przezwyciężaniu trudnych życiowych sytuacji. Zgodnie z założeniami od dnia 1 kwietnia 2016 roku została rozpoczęta realizacja Programu „Rodzina 500 plus”, który spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. Ośrodek Pomocy w Strzyżewicach dołożył wszelkich starań, aby decyzje w sprawie przyznania świadczenia wydawane były w jak najszybszym trybie i dzięki wytężonej pracy w godzinach nadliczbowych pracowników Działu Świadczeń Rodzinnych realizacja programu na terenie naszej Gminy przebiega sprawnie. 17 czerwca w wyniku nawałnicy o niespotykanej dotychczas sile zostały uszkodzone pokrycia dachowe kilku domostw. Dzięki staraniom OPS oraz Urzędu Gminy poszkodowani otrzymali pomoc pieniężną w formie zasiłków celowych na pokrycie szkód od tysiąca do sześciu tysięcy złotych na dom. Ośrodek Pomocy Społecznej we współpracy z Fundacją EOS oraz Lubelską Szkołą Biznesu bierze udział w realizacji projektu „Inkubator kwalifikacji”. W jego ramach Nasi klienci(podopieczni) wzięli udział w szkoleniach i płatnych stażach zawodowych. Uczestnictwo w projekcie daje szansę na podjęcie zatrudnienia, samorozwój i zwiększa wiarę w siebie. Obecnie OPS podejmuje działania w partnerstwie z innymi podmiotami w celu spełnienia warunków udziału w projekcie systemowym Programu POKL. W czwartek 15 grudnia odbyła się zorganizowana po raz pierwszy po kilkunastoletniej przerwie Wigilia dla osób samotnych z terenu naszej Gminy przy współpracy OPS, Klubu Kobiet Aktywnych, Klubu Seniora z Kiełczewic Górnych, Szkoły Podstawowej w Kiełczewicach Górnych, a także Centrum Kultury i Promocji Gminy Strzyżewice. Spotkanie uświetniło przedstawienie artystyczne uczniów Szkoły Podstawowej w Kiełczewicach Górnych, które spotkało się z entuzjastycznym odbiorem uczestników. Była to wspaniała okazja do podzielenia się opłatkiem, złożenia wzajemnych życzeń świątecznych i spędzenia czasu w miłym towarzystwie. Pod koniec roku po raz kolejny miała miejsce darmowa dystrybucja jabłek. Jej realizacją zajęli się chętni sołtysi poszczególnych miejscowości pod patronatem tut. Ośrodka Pomocy Społecznej. Za życiemZa życiem” - nowa ustawa uregulowała wsparcie dla kobiet w ciąży i ich rodzin Karta Dużej RodzinyKARTA DUŻEJ RODZINY
Karta Dużej Rodziny (KDR), czyli rządowy program wsparcia, skierowana jest do rodzin wielodzietnych, takich w których wychowuje się co najmniej trójka dzieci. Karta przysługuje każdej takiej rodzinie, niezależnie od uzyskiwanych przez nią dochodów. KDR jest to system zniżek dla rodzin, zarówno w instytucjach publicznych, jak i na usługi oferowane przez podmioty prywatne. Jej posiadacze będą mieli możliwość korzystania z katalogu oferty kulturalnej, rekreacyjnej czy transportowej na terenie całego kraju. Kto może korzystać z Karty? Z Karty korzystać mogą członkowie rodziny wielodzietnej – rodzice i ich dzieci. Przez rodzinę wielodzietną rozumie się rodzinę, w której rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają na utrzymaniu co najmniej troje dzieci: 1. w wieku do ukończenia 18. roku życia; 2. w wieku do ukończenia 25. roku życia – w przypadku, gdy dziecko uczy się w szkole lub szkole wyższej; 3. bez ograniczeń wiekowych – w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności. KDR wydawana jest na pisemny wniosek zainteresowanego przez wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania członka rodziny wielodzietnej. Karta jest dokumentem imiennym, wydawanym każdemu członkowi rodziny, jednak wystarczy złożyć jeden wniosek, w którym będziemy ubiegać się o wydanie kart dla całej rodziny. Jakie dokumenty należy okazać przy składaniu wniosku? Składający wniosek o przyznanie Karty, okazuje oryginały lub odpisy dokumentów potwierdzających uprawnienie do przyznania Karty, w szczególności: 1. w przypadku rodzica oraz małżonka rodzica – dokument potwierdzający tożsamość; 2. w przypadku dzieci w wieku do ukończenia 18. roku życia – akt urodzenia lub dokument potwierdzający tożsamość; 3. w przypadku dzieci w wieku powyżej 18. roku życia – dokument potwierdzający tożsamość oraz zaświadczenie ze szkoły lub szkoły wyższej o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce; 4. w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności w wieku powyżej 18. roku życia – dokument potwierdzający tożsamość oraz orzeczenie o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności; 5. w przypadku dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka – postanowienie o umieszczeniu w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka; Druki wniosku o wydanie KDR oraz szczegółowych informacji udzielają pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Strzyżewicach. |